AdWords – właściwy wybór słów kluczowych

google-adwords-kampanie

Wybieranie słów kluczowych dla reklam typu AdWords to tak naprawdę temat – rzeka, który starczyłby spokojnie na niejeden doktorat a i habilitacje mogłyby powstać w oparciu o niego. Zajmijmy się tutaj podstawami, które pozwolą nam postawić pierwsze kroki w reklamie internetowej. Jest to na chwilę obecną najskuteczniejszy mechanizm reklamowania się w ogóle dzięki swojemu stosunkowo niskiemu kosztowi i wysokiej skuteczności w porównaniu z innymi formami.

Istota reklamy Google AdWords
Reklamowanie się za pomocą Google AdWords jest niezwykle proste na swoim podstawowym poziomie i równocześnie niesamowicie wręcz skuteczne. Reklamy AdWords to po prostu linki sponsorowane, które pojawiają się nam przy wynikach wyszukiwania w dowolnej wyszukiwarce internetowej.

Nie są to bynajmniej linki przypadkowe czy nawet uzyskane za pomocą jakiegoś konkretnego algorytmu dostosowanego do zapytania wysłanego przez internautę wyszukującego pożądane przez niego treści. Działa tu tylko i wyłącznie pieniądz – właściciel wyszukiwarki umieszcza te linki za pieniądze i jeśli internauta w nie kliknie przenosząc się w ten sposób na stronę internetową przedsiębiorcy, który zlecił wyświetlenie tych linków, wyszukiwarka zarobi często niemałe pieniądze na nakierowaniu potencjalnego klienta.

W przypadku Google AdWords bardzo ważne jest to, że reklamy tego typu nie wyświetlają się na chybił-trafił losowym internautom, jak to jest na przykład z banerami na stronach internetowych, które prezentowane są wszystkim odwiedzającym daną witrynę bez żadnej selekcji.

Link sponsorowany pojawia się tylko wtedy, kiedy użyto frazy związanej ze zleconym KeyWord czyli wyrazem/frazą ustaloną przez przedsiębiorcę przy zamawianiu usługi AdWords. W ten sposób od razu dociera się do zainteresowanego klienta.

Problem dotarcia do potencjalnego klienta

Z powyższego opisu wydawać by się mogło, że wystarczy ustalić sobie słowo kluczowe na „żarówka” jeśli sprzedajemy żarówki i już klienci zaczną do nas płynąć szerokim strumieniem.

Takie podejście skończyłoby się katastrofą gdyż producentów żarówek jest bardzo dużo i na pewno znalazłyby się z jednej strony firmy płacące więcej za każde pojedyncze kliknięcie, a z drugiej Google czy inny operator wyszukiwarek mógłby uznać inne reklamy, dłużej istniejące na rynku za bardziej jakościowe. Musimy postarać się o to, żeby wykorzystywane przez nas słowa i frazy jak najlepiej opisywały właśnie naszą ofertę i naszą działalność.

Wybór słów kluczowych – branża i faza zakupu
Każdy przedsiębiorca powinien znać swoją branżę i firmę jak własną kieszeń więc najlepszym źródłem fraz i słów kluczowych będzie właśnie on sam oraz jego współpracownicy. Trzeba urządzić sobie burzę mózgów i określić, co właściwie oferujemy i na sprzedaży czego oraz gdzie zależy nam najbardziej. Szalenie istotne jest też spojrzenie z perspektywy nie tylko własnej, ale również klienta.

Podawany jest tu zwykle przykład podświetlenia łazienek w formie diod LED, które montuje się w ścianach przed położeniem płytek. Pierwsza myśl mogłaby zasugerować frazę „oświetlenie led łazienka” ale będzie to kompletne pudło. Z dwóch powodów. Po pierwsze, odnosić się to może do oświetlenia sufitowego a po drugie, nikt nie będzie zrywał płytek by zamontować lampki. Takie oświetlenie to nowość i klienci mogą o nim nie wiedzieć.

Lepiej jest im zaoferować pomysł: „aranżacja łazienki”. Szukając kafelek znajdą też lampki. Fazy zakupu to: świadomość – zainteresowanie – nauka – zakupy – nabycie. Każda z nich oznacza szukanie czegoś innego i trzeba o tym pamiętać.

Wybór słów kluczowych – mechanika dostosowań
W przypadku oferty kampanii Google AdWords mamy możliwość stosowania trzech rodzajów dopasowań fraz. Wybrana metoda decydować będzie o tym, jak restrykcyjnie wyszukiwarka będzie dopasowywała nasze frazy do wpisywanych przez internautów kwerend. Najbardziej ostre jest dopasowanie ścisłe. Wyświetli ono naszą reklamę tylko, kiedy potencjalny klient wpisze frazę kropka w kropkę taką, jak zadeklarowana.

Słabsze jest dopasowanie wyrażenia. W jego wypadku nasza fraza musi pojawić się w formie niezmienionej ale może wystąpić z dodatkami. Dla frazy „żarówki led” mogłyby być to kwerendy takie jak „energooszczędne żarówki LED” albo „żarówki LED kolorowe”.

Najwięcej wyświetleń uzyskamy przy dopasowaniu przybliżonym. Google będzie tutaj stosować bardzo zaawansowane metody słownikowe odmieniające naszą frazę przez przypadki, a nawet zamieniając jej części na wyrazy podobne w ramach branży.

Reklama pojawi się częściej, będzie więcej kliknięć, ale szansa dokonania zakupu przez klienta przyciągniętego tak słabym dopasowaniem będzie niewielka.